Places disponibles jusqu’au 31 août

15080073

Nous avons encore quelques places de disponibles à L’école franco-danoise de la maternelle jusqu’en 4ème. Fermeture des inscriptions le 31/08.

Si vous cherchez une école combinant le meilleur des pédagogies nordiques et française, n’hésitez pas à nous contacter. (ecolefrancodanoise@gmail.com, +45 4141 8228)

Lederskifte

14050040-anna

Kære forældre

Da Emmanuelle og jeg i august 2010 åbnede Den dansk-franske Skole, var det ingenlunde med intentionen om at skulle undervise, endsige lede foretagendet.

Det viste sig dog hurtigt at blive en nødvendighed – allerede fra december ’10 var vi nødt til at træde til. Den pædagogik vi ønskede, var simpelthen for svær at implementere for det personale, vi dengang kunne finde.

Fra det danske skulle underviseren forstå den fundamentale vigtighed af at opbygge barnets selvværd, skabe trygge, tillidsfulde rammer og værdsætte den alsidige personlige udvikling.

Fra det franske ønskede vi den generelle systematiske tilgang, evalueringskulturen og stræbenen efter det excellente.

Derudover skulle underviseren være solidt forankret i en fungerende praksis, kunne lede en aldersintegreret klasse og endeligt have en faglig ballast, der rakte en del ud over det, man sædvanligvis forventer af en skolelærer.

Vi havde brug for en ildsjæl, og vi søgte længe.

Og i foråret 2013 fandt vi Anna.

Anna kunne dengang ikke fransk, men hendes entusiasme, autentiske væsen og hendes faglige profil i øvrigt gjorde, at hun fra august 2013 blev vores primære lærer. Allerede dengang lå det i kortene, at hun på et tidspunkt skulle lede skolen og vi har siden da forberedt hende til opgaven.

Og her er vi så nu. På vores bestyrelsesmøde i torsdags overdrog jeg rorpinden til Anna. Det har været en glidende overgang, da hun reelt har fungeret som daglig leder siden foråret. I praksis vil hverken børn, personale eller forældre nok mærke den store forskel.

Min egen rolle bliver fremover mere tilbagetrukket – og mindre tidskrævende – i form af skolens økonomiansvarlige.

De bedste sensommmerhilsener

Nicolas

Udstillingen “og hvor har du så hjemme” på SMK

I dag har børnehaven været på tur til Statens Museum for Kunst, hvor vi så børneudstillingen “og hvor har du så hjemme”. Vi prøvede at røre ved forskellige materialer fra mange forskellige hjem, der var flettet sammen til et kæmpemæssigt kludetæppe, og vi talte om de hundredvis af flyttekasser, som var stablet ovenpå hinanden i mange rækker. Hver kasse indeholdt noget af det, der kan findes i et hjem som fx bestik, følelser, nullermænd, gråd, biler, togbane, spøgelser og meget mere. Vi prøvede at snuse, lytte og føle til kasser, der havde et sort klæde for og indeholdt lyde, lugte og objekter fra hjem rundt omkring i verden. Vi sluttede af med at ligge på gulvet og tegne, lege fangeleg og spise frokost, inden vi tog cyklerne hjem til Tagensvej. Det var en rigtig dejlig tur i smukke omgivelser.2015-07-10 10.43.262015-07-10 11.21.292015-07-10 10.42.58

På tur til børnejazz

2015-07-08 10.53.59 2015-07-08 11.53.25I dag har vi været ude at høre jazz på Balders Plads på Nørrebro. Det var en kombination af sange og teater bygget over historierne om Peddersen og Findus. Efter forestillingen blev vi siddende for at spise frokost, og efter et stykke tid gik en afrikansk mand på scenen. Han trommede danske og afrikanske sange og lavede korte koreografier med børnene. Det var en fest.

Lettre d’information

 

Copenhague, le 10 juin 2015

Chers parents,

pendant le mois passé on a essayé d´utiliser le blog tant pour l´ information et des routines cotidiennes que pour des projects d´école. A un moment donné l´école maternelle y va contribuer aussi. Habituez-vous à visiter le blog chaque semaine http://blog.ecolefrancodanoise.dk/

Réception

La fondation Tuborg a garanti le support financier au club d´escrime. On va fêter cela le 17 juin avec une reception. L´invitation est attachée.

Les nouveaux

A l´école on a souhaité la bienvenue à Ignacio (13 ans). Elodie qui est francophone va travailler à l´école maternelle le lundi, le mardi et le mercredi. On est content de faire sa conaissance.

Enseignement

Le lundi et le mercredi c´est Stefan qui enseigne les sciences, le mardi et le jeudi c´est Emmanuelle qui enseigne le francais et c´est Anna qui enseigne le danois, l´anglais et d´autres matières le vendredi et les après-midis.

Repas

Petit – déjeuner 7h à 8h

Fruits 10h

Déjeuner 11h30

Fruits et pain 14h

Fruits 16h

Les enfants d´école choisissent eux-mêmes s´ils veulent participer aux repas de l´école maternelle.

Sécurité

Cést très important que vous pensez à fermer le verrou en haut de la porte d´entrée.

Vacances

Faites-nous savoir dans quelle(s) période(s) vous avez prévu de partir en vacances. S.v.p. notez les dates sur la liste qui est affichée au tableau près de l´entrée. Quand vous partez en vacances s.v.p. pensez à vider la garde-robe entièrement.

Cordialement

Anna/Katharina

 

 

En anbefalelsesværdig bog

Hej, jeg hedder Basile. Jeg er lige knapt 12 år, og jeg har læst en fantastisk bog, som hedder Divergent og er skrevet af Veronica Roth. Den handler om 16-årige Beatrice Prior, som opdager, at hun er Divergent, og det går sådan her til.

Befolkningen i Chicago er opdelt i fem forskellige faktioner alt efter deres personlighed. Der er Puritanerne – de uselviske, Sanddru – de ærlige, Pacifisterne – de fredelige, Intelligentsia – de intelligente og Skytsenglene – de frygtløse. I en alder af 16 år skal alle indbyggerne igennem en test for a finde ud af, om de skal blive i den faktion, de er opvokset i, eller om de skal skifte faktion. Beatrice går igennem denne test og får at vide, at der er noget galt, nemlig at hun er Divergent. Det vil sige, at hun passer ind i flere faktioner, og det er meget farligt, så hun bliver nødt til at skjule det.

Jeg synes, at denne bog har mange gode forskellige temaer som fx svigt, kærlighed, mord, mod, venskab, krig, science fiktion, diktatur og meget mere. Jeg vil anbefale denne bog til drenge og piger på min egen alder og opefter. Jeg håber, I vil få lige så meget ud af den, som jeg fik.

Børnestavning

Børnestavning er et pædagogisk begreb, der udspringer af Kjeld Fredens og Jørgen Frosts forskning om læring og sprogudvikling. Vi har god erfaring med at lade begynderlæsere arbejde med denne metode, som består i, at børnene skriver løs uden at tænke på stavefejl eller grammatik. Essensen er, at de skriver det, de hører. Med denne metode fastholder man barnets motivation og lyst til at udtrykke sig skriftligt. Moa, der går i 0. klasse, har skrevet en historie om en pige, der er en fe. De første linjer lyder sådan her:

Ienbyvadaen pijyehunvaenfe hunvsdekhunfe davamånsdåhunmåde ekgouænfåendavahunalenejme

For en udenforstående kan det være svært at læse:

I en by var der en pige. Hun var en fe. Hun vidste ikke hun var en fe. Der var monstre. Hun måtte ikke gå udenfor. En dag var hun alene hjemme.

Efterhånden som barnet udvikler sine læsekompetencer, vil stavningen gradvist ændre sig i retning af voksenstavning. Hele Moas historie kan ses herunder. Nederst findes læsning om emnet.

 

 

Moashistorie1