Vi lever stadig! Og vi lever godt.

Mange spørger, hvordan det går i sagen med STUK, da det er nu over et år siden, at de ulovligt fratog os vores tilskud som friskole. STUK regnede ikke med, at vi ville fortsætte og derfor prøvede de efterfølgende at lukke os med friskolelovens hårdeste sanktion. Vi lod os ikke kue og overgik rent juridisk til “hjemmeskoling”, dog uden nogen betydning i praksis. Udover selvfølgelig at tilsynet overgik til kommunen, som klart godkendte undervisningen! Ombudsmanden er på sagen og vi ser frem til dennes konklusioner. Udviklingen i sagen kan findes her. Ud af skolens ti års eksistens har over halvdelen nu været uden statsstøtte og vi er klar til ti år mere!

Situationen har bl.a. bevirket, at vi i lærer- og forældregruppen har fundet en fantastisk sammenhængskraft, aldrig før i skolens historie har vi oplevet et sådant engagement.

Det summer med fondsansøgninger, rengørings- og hyggeaftener, korsang, STEAM-undervisning og hacking efter lukketid. Vi har fået fondsmidler af Københavns kommune til et spændende kompost- og køkkenhaveprojekt, som vores kok Lucia skal lave i foråret i samarbejde med forældrene. De dygtige forældre har også indrettet alletiders læserum for børnene.

Hyggeligt læserum.

Little Pink Maker har lejet “ingeniørlokalerne” i stueetagen og har indrettet dem til et indbydende maker space, som vi, som en del af aftalen, gerne må benytte os af.

Syning med Nel, aka Little Pink Maker

Vi har også ansat to nye lærere – varmt velkommen til Aurore og Trine Sofie. Ligeledes velkommen til alle de nye børn, Ryan, Joanna, Ali, Mohammed, Marguerite og Leander.

I daginstitutionsverdenen overgår man i år til såkaldte styrkede læreplaner. Kort fortalt drejer det sig om, at man ønsker at fokusere mere på evaluering – og den forudgående planlægning – og mindre på formålsløs dokumentation. For os betyder det ikke det store, da det jo altid har været vores tilgang, men det har været en god lejlighed for os til at styrke vores vane omkring altid lige at overveje, hvad det læringsmæssige formål med et forløb rent faktisk er. Af særligt nævneværdige forløb har været: dinosaurer, danske dyr, lys og skygge, blade og efterårsfrugter og Jul.

Mellem to Coronabølger bød efteråret på endnu en STEAM camp, hvor vi fik udvidet vores repertoire med bl.a. et elektromagnetisme- og et RSA kryptoværksted.

Det nye år er startet med virtuel undervisning og har sat en kraftig dæmper på den fysiske tilstedeværelse. Til gengæld har vi længe brygget på at udbygge skolens koncept med en virtuel dimension og den pågående nedlukning er alletiders mulighed for at kommer ud over rampen, hvad det angår. Under forårets nedlukning var issue tracking, morgenscrums og projektorienterede online lærersessioner i centrum. Det er de også denne gang, men derudover har gruppen – børn, lærere og forældre – i den grad modnet deres kompetencer ift. at holde styr på arbejdsopgaverne, følge op, evaluere og uploade spændende illustrationer/dokumentation.

Online madkundskabsundervisning – her Galette des rois – Helligtrekongerskage. Ligesom i TV-køkkenet – bare interaktivt!

Så selvom Coronarestriktionerne er forlænget til 7. februar, er intet så skidt, at det ikke er godt for noget.