Hvad man dog ikke kan med guldmønter

Det er ikke altid helt let at introducere matematiske begreber naturligt i undervisningen, og måske i særlig grad, når man som på Den dansk-franske Skole tager udgangspunkt i børnenes motivation og egne interesser.

Med spillet Battle for Wesnoth har vi dog fundet en lille guldgrube af relevante og motiverende problemstillinger. Spillet er et turbaseret strategispil, der kan spilles i single eller multiplayer mode. De fleste scenarier gælder om at slå modstanderens enheder. Dette gøres ved at man selv rekrutterer egne enheder, finanseret af de landsbyer man ejer, og derefter sender dem i kamp.

Med lidt hjælp i starten (f.eks. fra de større børn) kan spillet spilles fra barnet er ca. 4.

 

 

I toppen af skærmen ses bl.a. guldmøntebeholdningen, antallet af ejede landsbyer, indtjeningen per runde,...

 

 

Her følger en række eksempler

En vigtig faktor i spillet er ens beholdning af guldmønter. Har man guld kan man rekruttere, har man ikke, må man håbe på at man kan klare sig med de enheder man har. Børnene får meget hurtigt en fornemmelse for tallet, som oftest ligger et sted mellem minus 10 og +100, men som iblandt når op på flere tusinde.

Det er alletiders lejlighed til at lære dem tallene fra 0 til 100, 1000 eller derover.

Det er også en oplagt lejlighed til at introducere addition, substraktion og multiplikation. Hvis jeg har 25 guldmønter og tjener 12 i denne runde, hvor mange har jeg så i næste? Og hvis jeg har 25 guldmønter og køber en bueskytte, der koster 14, hvor mange har jeg så tilbage?

Hvis jeg har 8 landsbyer og tjener 2 guldmønter per stk, hvor mange guldmønter tjener jeg så?

Et andet særligt fængende element i spillet er, at enhederne vinder erfaring når de kæmper, og når de har erfaring nok stiger de i niveau (de “bliver seje”). Relevante spørgsmål her er: hvis min enhed bliver sej ved 75 EP og jeg  lige nu har 64, hvor mange EP mangler jeg så?

Eller: fjendtlige enheder giver mig 8 EP per niveau hvis jeg kan slå dem. Hvor mange EP giver en fjendtlig level 3 enhed så? Man får hurtigt brug for sine multiplikationstabeller.

Og hvad med denne: orkarmbrøstskytter (stav lige til den .) har 3 skud der hver gør 8 i skade. Hvor meget skade kan de så maksimalt gøre? Hvad er sandsynligheden for, at det sker, hvis hvert skud har 60% sandsynlighed for at ramme?

 

 

Histogram ifm. skadesudregning

 

 

Således kan man for de lidt større på denne måde  introducere procenter og sandsynlighedsfordelinger, alt sammen meget konkret og håndgribeligt.

 

Botanisk have på fredag / Jardin botanique vendredi

courtesy wikipedia

 

 

 

 

På fredag d. 2/12 tager vi på rundvisning i Botanisk Have om Julens planter.

Vi mødes kl. 8:45 ved indgangen på Øster Farimagsgade og er tilbage på skolen ca. kl. 11.

RSVP senest imorgen torsdag.

————–
L’école franco-danoise organise ce vendredi 2/12 une excursion au Jardin Botanique sur le thèmes des plantes de Noël.

Rendez-vous à 8h45 à l’entrée de Øster Farimagsgade, l’exursion dure environ 1 heure.

RSVP demain jeudi au plus tard

 

Sortie créative

Invitation à l’atelier créatif de la famille Schou :

Accueil en chanson, créations de marionnettes, poupées ou peluches avec des chaussettes, du tissu, des perles, des boutons. Séance déguisement avec les costumes créés par Vibeke notre hôtesse. Un bon moment dans une atmosphère chaleureuse.

Puis retour à l’école où Marianne, l’administratrice de l’école, avait apporté une machine à coudre et elle a donné un petit cours de couture aux enfants captivés par cette machine !

Toutes les photos ici :

http://photos.ecolefrancodanoise.dk/kreativ-dag/

Perroquet

Maman, aimerais-tu être un oiseau ?

Parce-que moi, j’aimerais bien être un oiseau.

Juste, si j’étais un perroquet, je pourrais parler et voler en même temps.

Je pourrais voler au dessus des maisons et des montagnes et des arbres.

Je pourrais manger des graines et je pourrais aussi parler à ma maîtresse et lui apporter des fleurs.

Alix (5 ans et demi).

 

Light and Shadow

Torsdag d. 27/10 arrangerer Den dansk-franske Skole en temadag omkring lysets rolle i tegninger, malerier osv.


Idéen er at give børnene og andre deltagere indsigt i, hvordan man kan give sine tegninger volumen ved at anvende lys og skygge på passende vis.

 


I den anledning inviterer vi til workshop hos Atelier Bjørk i Fields fra kl. 13-15.

Arrangementet er gratis.

RSVP senest mandag 25/10.

|========|

L’école franco-danoise organise le jeudi 27/10 une journée à thème sur le rôle de la lumière dans les dessins, peintures etc.

L’idée est de faire comprendre aux enfants et autres participants comment apporter du volume à son dessin en se servant de l’ombre et de la lumière de façon appropriée.

À cette occasion, nous vous invitons à particper à l’atelier chez Atelier Bjørk à Fields de 13h à 15h.

La participation est gratuite.

RSVP au plus tard le lundi 25/10.


 

 

 

Notre sortie à Dyrehaven

Une sortie vraiment réussie.


Nous sommes arrivés par le train vers 9h30.

Nous avions un cahier-projet avec différentes espèces d’animaux et de plantes que les enfants devaient retrouver sur place.

Nous avons pu observer et trouver la plupart des arbres qui étaient répertoriés sur ce cahier.

Nous avons trouvé et observé certains insectes : 1 scarabée, 2 araignées, des cloportes.

Le plus petit d’entre nous a trouvé des empreintes d’animaux sur le sol (probablement celles d’un grand cerf).

Nous avons vu des biches et leurs petits, et avons eu la chance d’assister au brâme des cerfs, évènement qui se produit de fin septembre à début octobre.

Les enfants ont cru, au début, que ces cris rauques et résonnant dans la forêt étaient des rugissements de lions :-)

Nous avons rencontré des photograhes professionnels en tenue de camouflage et des francais qui filmaient les cerfs “brâmant”.

Nous avons ensuite pique-niqué, puis sommes allés jusqu’à un endroit appelé “Ulvedalene”. L’endroit vallonné a servi d’aire de jeu aux enfants pour rouler de tout leur corps du haut de la colline jusqu’en bas…sensations garanties !

Les enfants ont aussi joué avec ceux d’autres écoles dans un chêne centenaire, creux et dans lequel on peut entrer.

Nous avons ensuite pris le chemin du retour en collectant feuilles, petits bouts de bois, marrons…etc..en vue de réaliser des petits personnages.

Retour à l’école vers 14h00, goûter et bricolage avec notre précieuse récolte.

Merci à tous pour cette belle journée, joyeuse et ensoleillée.