Tværfaglig undervisning med computeranimationer

I den forgangne uge har vi i skolen lavet nogle forskellige computeranimerede tegnefilm.

Som det ofte er tilfældet, var det børnene selv, der kom på idéen. Det kan have noget at gøre med, at vi har snakket om, at magien i Harry Potter er computeranimeret.

Det var en bold, vi i lærerstaben ikke ville gå glip af; ved hjælp af animationer forventede vi, at vi på en både faglig og sjov måde kunne komme ind på en lang række emner:

Grafisk

Tegnefilmene involverer i sagens natur en masse tegning. Tegning udgør en vigtig aktivitet i skolen af mange årsager, fra at være et middel til finmotorisk træning til  en avanceret udtryksform i sig selv. Vi har tidligere haft temadag omkring lysets rolle i billeder, hvor deltagerne bl.a. blev introduceret til farvelægning med skygge mhp. at skabe volumen i deres tegninger.

IT/matematik-didaktisk

I feltet mellem grafik og IT/matematik er der meget læring at hente i form af digital billedhåndtering. Digitale billeder er forholdsvis komplekse datastrukturer. Mange af de geometriske og farvemæssige operationer på billederne er  matematiske i deres  natur (rotationer, skaleringer, histogramtransformationer, layer blending osv.)

Rent IT-mæssigt foregår næsten alt arbejdet ved en computer. Programmer skal findes og åbnes, menuer skal læses, filer håndteres osv.

Sprogligt

Sproglig udvikling i forbindelse med animationer kan foregå på forskellige måder. For det første er det en god idé at barnet fortæller/formulerer sin historie i store træk inden han/hun går igang. At lave en tegnefilm tager tid og kræver tålmodighed. Ved 25 billeder per sekund kræver det 100 tegninger at lave en 4 sekunders film. At gøre sig historiens røde tråd klart,  formulere den og derefter holde sig til den er derfor afgørende.

Derudover finder der en del sproglig stimulering sted i forbindelse med brugen af de mere avancerede animationsprogrammer. Der skal findes rundt i menuer, læses diverse overskrifter, ofte på engelsk – det stimulerer læse- og sprogfærdighederne.

Værktøjer

Vi endte med at bruge to forskellige programmer. Det første var animationsprogrammet indeholdt i GCompris. Programmet er meget enkelt og intuitivt.  Børnene skal blot se det brugt en enkelt gang (f.eks. demonstreret af et større barn) før de selv kan lave animationen.

Det andet program var det mere avancerede Gimp Animation Package (GAP). Begge programmer er såkaldt Open Source, dvs. at de bl.a. kan downloades vederlagsfrit på nettet. Børnene har således mulighed for at arbejde/lege videre med programmerne derhjemme, evt. sammen med deres forældre (Nb: i fin overensstemmelse med folkeskolens §19 omkring vederlagsfri undervisningsmidler).

Programmerne installeres hurtigt og let med en package manager, f.eks.

apt-get install gimp-gap gcompris

hvilket børnene selv kan gøre.

Hvad hardware angår brugte vi en 1.4 GHz bærbar fra 2004  med styresystemet Debian kendt fra bl.a. skolelinux. Det er nødvendigt at have egnet hardware, dvs. at have en mus, en forholdsvis stor skærm og især et tastatur til rådighed. Hvis ikke de mere avancerede øvelser skal blive kedelige, skal der være et vist flow tilstede – det forudsætter at man kan bruge tastaturgenveje.

GCompris er en samling undervisningsprogrammer, som børnene på skolen i forvejen er vant til. Det var derfor oplagt at lave den første animation ved hjælp af det.

Det baserer sig primært på vektorgrafik bestående af rektangler, cirkler og streger. Disse kan skaleres lodret og vandret, forskydes og spejles. Man kan også involvere billeder og anden clip-art, men det prøvede vi ikke denne gang.

Resultatet, en kamp med tryllestave, er vist nedenfor:

Man når forholdsvis hurtigt til begræsningerne i GCompris’s animationsprogram. Dels er antallet af frames begrænset til 43, der er ingen undo funktionalitet og derudover støder man iblandt på fejl i programmet (såsom spejlinger, der ikke fungerer).

Vi gik derfor videre med GAP. I GAP (og det underliggende tegneprogram GIMP) er det væsentligt flere værktøjer til rådighed, bl.a. en masse selection-værktøjer, maleværktøjer, transformationer, filtre og lag (layers).

Farvepaletten eksponerer børnene for forskellige modeller af farverummet og giver farveforståelse:

Ved hjælp af maleværktøjet og farvepaletten fik vi produceret denne animation:

(Martha, 8 år)

I nedenstående animation brugte vi bl.a. lag, skalering af en selection og en radial gradient:

(Nicolas og Sacha, 36 og 7 år)

Røgen og kanonkuglen hører til hvert deres lag. Røgen perturberes, blur’es og fades gradvist ud. Kanonkuglen er tegnet med en radial gradient som giver den volumen. Den skaleres ned og flyttes mellem hvert billede med copy+paste.

I animationen nedenfor havde vi fundet ud af, at man bare kan lade kanonkuglen forblive en “floating selection” som man ikke behøver at copy+paste mellem hvert billede:

(Sacha, 7 år)

Næste skridt

Hvis/når børnene får interesse for at gå videre med animationerne er der en del muligheder for det videre forløb.

De små i børnehaven og børnehaveklassen har vist stor interesse for aktiviteten, og kunne måske lave deres egne animationer. Dette kunne kombineres til en øvelse, hvor de store viser de små, hvordan man gør. Da øvelsen kræver en del tålmodighed, må en vis assistance fra de voksne dog forventes.

Alle animationerne blev lavet med en metode, hvor hvert billede blev tegnet for sig, baseret på det foregående. Det minder meget om den måde man traditionelt laver tegnefilm på. GAP giver mulighed for at  bruge en såkaldt move path. Ved at anvende denne er det være muligt at lave mere avancerede animationer hurtigere, se f.eks. dette eksempel:

Helt generelt er der stadig rigtig meget tilbage at lære omkring billeder, historier, computere mm. Der er lagt i ovnen til masser af sjov :)

 

Hvad man dog ikke kan med guldmønter

Det er ikke altid helt let at introducere matematiske begreber naturligt i undervisningen, og måske i særlig grad, når man som på Den dansk-franske Skole tager udgangspunkt i børnenes motivation og egne interesser.

Med spillet Battle for Wesnoth har vi dog fundet en lille guldgrube af relevante og motiverende problemstillinger. Spillet er et turbaseret strategispil, der kan spilles i single eller multiplayer mode. De fleste scenarier gælder om at slå modstanderens enheder. Dette gøres ved at man selv rekrutterer egne enheder, finanseret af de landsbyer man ejer, og derefter sender dem i kamp.

Med lidt hjælp i starten (f.eks. fra de større børn) kan spillet spilles fra barnet er ca. 4.

 

 

I toppen af skærmen ses bl.a. guldmøntebeholdningen, antallet af ejede landsbyer, indtjeningen per runde,...

 

 

Her følger en række eksempler

En vigtig faktor i spillet er ens beholdning af guldmønter. Har man guld kan man rekruttere, har man ikke, må man håbe på at man kan klare sig med de enheder man har. Børnene får meget hurtigt en fornemmelse for tallet, som oftest ligger et sted mellem minus 10 og +100, men som iblandt når op på flere tusinde.

Det er alletiders lejlighed til at lære dem tallene fra 0 til 100, 1000 eller derover.

Det er også en oplagt lejlighed til at introducere addition, substraktion og multiplikation. Hvis jeg har 25 guldmønter og tjener 12 i denne runde, hvor mange har jeg så i næste? Og hvis jeg har 25 guldmønter og køber en bueskytte, der koster 14, hvor mange har jeg så tilbage?

Hvis jeg har 8 landsbyer og tjener 2 guldmønter per stk, hvor mange guldmønter tjener jeg så?

Et andet særligt fængende element i spillet er, at enhederne vinder erfaring når de kæmper, og når de har erfaring nok stiger de i niveau (de “bliver seje”). Relevante spørgsmål her er: hvis min enhed bliver sej ved 75 EP og jeg  lige nu har 64, hvor mange EP mangler jeg så?

Eller: fjendtlige enheder giver mig 8 EP per niveau hvis jeg kan slå dem. Hvor mange EP giver en fjendtlig level 3 enhed så? Man får hurtigt brug for sine multiplikationstabeller.

Og hvad med denne: orkarmbrøstskytter (stav lige til den .) har 3 skud der hver gør 8 i skade. Hvor meget skade kan de så maksimalt gøre? Hvad er sandsynligheden for, at det sker, hvis hvert skud har 60% sandsynlighed for at ramme?

 

 

Histogram ifm. skadesudregning

 

 

Således kan man for de lidt større på denne måde  introducere procenter og sandsynlighedsfordelinger, alt sammen meget konkret og håndgribeligt.

 

Botanisk have på fredag / Jardin botanique vendredi

courtesy wikipedia

 

 

 

 

På fredag d. 2/12 tager vi på rundvisning i Botanisk Have om Julens planter.

Vi mødes kl. 8:45 ved indgangen på Øster Farimagsgade og er tilbage på skolen ca. kl. 11.

RSVP senest imorgen torsdag.

————–
L’école franco-danoise organise ce vendredi 2/12 une excursion au Jardin Botanique sur le thèmes des plantes de Noël.

Rendez-vous à 8h45 à l’entrée de Øster Farimagsgade, l’exursion dure environ 1 heure.

RSVP demain jeudi au plus tard

 

Sortie créative

Invitation à l’atelier créatif de la famille Schou :

Accueil en chanson, créations de marionnettes, poupées ou peluches avec des chaussettes, du tissu, des perles, des boutons. Séance déguisement avec les costumes créés par Vibeke notre hôtesse. Un bon moment dans une atmosphère chaleureuse.

Puis retour à l’école où Marianne, l’administratrice de l’école, avait apporté une machine à coudre et elle a donné un petit cours de couture aux enfants captivés par cette machine !

Toutes les photos ici :

http://photos.ecolefrancodanoise.dk/kreativ-dag/

Perroquet

Maman, aimerais-tu être un oiseau ?

Parce-que moi, j’aimerais bien être un oiseau.

Juste, si j’étais un perroquet, je pourrais parler et voler en même temps.

Je pourrais voler au dessus des maisons et des montagnes et des arbres.

Je pourrais manger des graines et je pourrais aussi parler à ma maîtresse et lui apporter des fleurs.

Alix (5 ans et demi).

 

Light and Shadow

Torsdag d. 27/10 arrangerer Den dansk-franske Skole en temadag omkring lysets rolle i tegninger, malerier osv.


Idéen er at give børnene og andre deltagere indsigt i, hvordan man kan give sine tegninger volumen ved at anvende lys og skygge på passende vis.

 


I den anledning inviterer vi til workshop hos Atelier Bjørk i Fields fra kl. 13-15.

Arrangementet er gratis.

RSVP senest mandag 25/10.

|========|

L’école franco-danoise organise le jeudi 27/10 une journée à thème sur le rôle de la lumière dans les dessins, peintures etc.

L’idée est de faire comprendre aux enfants et autres participants comment apporter du volume à son dessin en se servant de l’ombre et de la lumière de façon appropriée.

À cette occasion, nous vous invitons à particper à l’atelier chez Atelier Bjørk à Fields de 13h à 15h.

La participation est gratuite.

RSVP au plus tard le lundi 25/10.